لیست وسایل ضروری اتاق پذیرایی یا نشیمن از مواردی است که شاید در هنگام خانه تکانی، نقل مکان به خانه دیگر و یا هنگام خرید جهیزیه سوال شود که چه وسایلی برای یک اتاق پذیرایی لازم و ضروری هستند؟
به طور مختصر لیست وسایل اتاق پذیرایی شامل:


•    مبلمان
•    میز تلویزیون
•    پرده
•    فرش
•    نورپردازها


برای ایجاد حس بهتر برای میهمانان، بایستی اتاق پذیرایی خود را شگفت انگیز کنید. به همین منظور نیاز است تا به طور کامل این فضا را شناخته و عوامل موثری بر اثرگذاری و زیبایی آن را تشخیص دهید، و به سراغ ایجاد تغییرات در تهیه لوازم مورد نیاز آن بروید و در نهایت چینش و طراحی ( یا بازطراحی ) را انجام دهید. در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از موضوعات مهم در دکوراسیون و جلوه‌های بصری هر دکوراسیونی برویم.

مبل

مهم‌ترین وسیله در لیست وسایل اتاق پذیرایی را بایستی مبلمان دانست. بزرگ‌ترین و حجیم‌ترین وسیله ای است که تأثیر مثبت فراوانی در اتاق ایجاد خواهدکرد.
با توجه به وجود انواع مبل مانند مبل‌های استیل، مبل‌های کلاسیک، مبل‌های راحتی در مرکز اتاق نشیمن، مطمئناً این مبل‌ها براساس رنگ، ساختار کلی اتاق پذیرایی و دکور آن و عواملی از این دست انتخاب می‌شوند. با این نگاه بایستی در انتخاب این وسایل مهم دقت لازم را داشت تا مدت‌های زیادی از این بابت آسوده خاطر شد. مبل‌های تک نفره و دو نفره و همین طور صندلی‌های موجود جز دسته مبلمان اتاق پذیرایی محسوب می‌شوند. در کنار این وسایل میزهای بزرگ و کوچکی که در طرفین یا مقابل مبل‌ها قرار می‌گیرند نیز در لیست مورد نظر ما جای دارند.

میز تلویزیون

میزهای تلویزیون امروزه در طرح و نقش‌های گوناگون در همه خانه‌ها خودی نشان می‌دهند، از جمله مواردی هستند که در فهم کلی اتاق پذیرایی کمک کننده چشمان بیننده می‌شوند. اگر چه در بسیاری از خانه‌ها نمایشگرها جای خود را بر روی دیوارها یافته‌اند و دیگر نیازی به میز تلویزیون به شکل مرسوم قبل نیست و بیشتر به سمت میز تلویزیون دیواری سوق پیداکرده اند. استفاده از میز تلویزیون به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد لیست وسایل اتاق پذیرایی به حساب می‌آید. انواع سبک‌ها و مدل‌های میز مدرن همانند مبلمان منزل متأثر از فضای کلی اتاق انتخاب می‌شوند و قبل از خرید میز تلویزیون بایستی به سبک کلی اتاق پذیرایی و خانه خود توجه داشت باشید.

پرده

پرده در زیبایی خانه نقش بسیار مهمی دارد و اگر پرده مناسبی برای فضای منزل خود انتخاب کنید زیبایی فضا دو چندان خواهد شد. پرده تعریف ساده ای دارد، یک تکه پارچه که برای جلوگیری از ورود نور یا کم نور کردن محیط داخلی ساختمان و همچنین برای رعایت حریم داخل منزل استفاده می شود. از هر کسی درباره مفهوم پرده بپرسید کم و بیش به آن را همین شکل برایتان توصیف می کند. اما پرده فقط این نیست. طراحان داخلی به پرده به چشم یکی از مهم ترین عناصر چیدمان خانه نگاه می کنند وآن را دلیست ملزومات اتاق نشیمن یا پذیرایی قرار داده اند؛ عنصری که برای زیبایی خانه به عوامل زیادی مانند انتخاب درست طرح و نقشه و حتی جنس و بافت نیاز دارد. برای اینکه خانه ای امن و گرم داشته باشید از معجزه پرده ها غافل نشوید؛

فرش

هنر دست و خلاقیت ذهن با هم درآمیخت تا نتیجه‌ای بی نظیر شکل بگیرد؛ فرش. زیباترین وسیله موجود در هر خانه‌ای که حتی نوع ماشینی آن نیز به خانه درخششی غیر قابل دست یابی می‌بخشد. با وجود تمام لوازم و وسایل دکوری در اتاق‌ها به خصوص نشیمن، این فرش‌ها هستند که باعث افزایش اعتبار و وقار خانه می‌شوند و احترام را در پی خواهند داشت. فرش‌های دستی ایرانی که دنیای هنر و زیبایی هستند در صدر لیست وسایل اتاق نشیمن باید قرار بگیرند تا میزان اهمیت وجودی آنها برای هر کسی که چه به صورت حرفه‌ای و چه تازه کار، دکوراسیون‌ها را دنبال می‌کند آشکار گردد. فرش‌ها یا قالیچه‌های کوچک امروزی هر چند به سبک مدرن درآمده‌اند، ولی هنوز هم از نیاکان خود اغوا کنندگی را به ارث برده‌اند و به همین دلیل نیز استقاده از فرش ایرانی در دکوراسیون امروزی به وفور دیده می‌شود.

چشمه‌های نور

در مورد چشمه‌های نور نظرات متنوع و متعددی به جهت قرار گرفتن در لیست وسایل اتاق نشیمن وجود دارد. عده‌ای این وسایل را غیر تزیینی دانسته و جایگاهی برای آنان قائل نیستند و عده‌ای دیگر آنها را جز لوازم اتاق پذیرایی می‌دانند، اما همه ما می دانیم که آباژورها همان طور که در اتاق خواب به کار گرفته می‌شوند در اتاق نشیمن نیز با کاربردی دکوری مورد استفاده واقع می‌شوند، لوسترها نیز به عنوان پایه ثابت وسایل اتاق پذیرایی در بالاترین جایگاه قرار دارند. پس می‌توان ادعا کرد که چشمه‌های نور به صورت تفکیک شده در لیست وسایل اتاق نشیمن و برای نورپردازی آن قرار می‌گیرند، هرچند جز لوازم ضروری نباشند.